Inloggen Social Schools

Groep 7-8

Welkom op onze groepspagina!

Thema WO II

We zijn gestart met het thema Tweede Wereldoorlog. Om het thema te openen had de juf een verrassing geregeld: 3 voertuigen uit de Tweede Wereldoorlog kwamen naar school. We mochten ze bekijken, vragen stellen en er in zitten. Een ritje maken kon helaas niet i.v.m. de verzekering. 

Piet, een van de bestuurders, heeft de Tweede Wereldoorlog meegemaakt en kon van alles vertellen over de bommen die op Overloon zijn gevallen en hoe hij met zijn familie moest vluchten. 

We gaan de komende weken aan de slag met de thema's:
- Joden, concentratiekampen en alles wat er bij hoort
- Hitler, hakenkruis, nazi's enz. 
- Anne Frank, het achterhuis
- D-day 

Dit doen we door het volgende aan te bieden: 
- We kijken de serie 13 in de oorlog. Hierbij maken de kinderen vragen en opdrachten in een werkboekje. 
- Denkboek over 4 en 5 mei 
- Anne Frank krant met opdrachten
- We gaan binnenkort naar het oorlogsmuseum. 


Tekst social media

We hebben een aantal weken gewerkt rondom een kranten bericht rondom social media. 

De kinderen hebben allemaal een tekst geschreven die lijkt op de tekst uit de krant, maar dan over zichzelf. 

 

Tekst van Arash:

Ik ben Arash, ik zit op basisschool de Bongerd en ik had mijn eerste telefoon toen ik zes was. Het was een Oppo 15, ik heb hem voor 6 jaar. Het was wel een fijne telefoon maar het enige probleem was TikTok. Ik was er zo verslaafd aan, ik zat minimaal 4 en een half uurtje per dag erop.

TikTok is nu bij mij niet meer zo erg als vroeger maar nog steeds verslavend. Ik zit er nu nog maar 3 uurtjes op maar dat is nog steeds veel. Ik vind andere dingen ook leuk zoals voetbal, basketbal spelletjes spelen en mijn favoriete WWE. Ik weet niet waarom ik het zo leuk vind, maar ik vind het gewoon leuk. Mijn favoriete WWE superstar is Jey Uso.

Ik vind zelf dat ik te lang op mijn telefoon zit, ik zit soms wel 4 uurtjes op mijn telefoon. En als ik niet op mijn telefoon zit dan game ik vooral op mijn ps5. Ik speel heel vaak WWE of Fifa. Ik heb ook een groepschat op mijn telefoon.

Ik zit vaak in de groepschat, soms komen er ook ruzies maar vaak is het leuk. Ik had ook een keer ruzie in de groep maar het was uiteindelijk goed gekomen. In mijn vrije tijd kijk ik heel vaak youtube ook TikTok. Maar ik zit ook op voetbal, het is echt leuk.     

Ik heb een broer Sam, wij doen heel vaak leuke dingen zoals vechten of gewoon spelen. Ik woon met mijn broer en mijn moeder. Mijn vader woont in Utrecht daar heeft hij ook werk. Wij gaan om de 2 weken naar mijn vader, het is heel leuk, we gaan altijd shoppen en lekker spelen op de ps5 van mijn vader of de mijne.

Mijn mobiele telefoon neem ik altijd mee. Als ik hem vergeet, dan zegt mijn moeder altijd: 'Ik zei dat je alle spullen mee moest nemen, goed zo Arash.'

 Arash Mollazadeh 12 Groep 8

  

Tekst van Fleur: 

´Ik heb een Samsung Galaxy S10+, dat was de oude van mijn vader. Ik was volgens mij 9. Ik wou al heel graag een telefoon, want bijna alle kinderen uit mijn klas had er al een. Ik wou niet achterlopen. Eigenlijk had ik hem gekregen om mijn ouders te bereiken, maar tegenwoordig gebruik ik hem veel te veel voor andere dingen zoals: Filmpjes kijken op Youtube en Videoland, om spelletjes te spelen en nog voor veel meer.

Ik zit niet alleen maar op mijn telefoon, maar ook dans, zing en acteer ik en luister ik naar muziek. Dansen doe ik als hobby en sport, maar zingen, acteren en muziek luisteren doe ik alleen als hobby. Ik was 2,5 jaar toen ik dansen ging. Ik danste, danste en danste zo lang als ik maar kon. Als ik later groot ben wil ik danslerares worden en me doen danswedstrijden. Als ik danslerares ben dan wil ik met mijn eigen groep mee doen aan danswedstrijden en ik wil ons dan de beste groep maken van de dansschool. Ik doe dan met mijn eigen groep mee en dan heb ik denk ik heel veel dansen. Ik hou van hiphop, pop, country, hardcore, hardstyle en noem maar op. Acteren doe ik meestal met vriendinnen en soms op school. Met vriendinnen doe ik het als ik met hun speel en op school doen we het bij drama. Dat is super leuk. Zingen doe ik vaak met mijn moeder en als ik alleen ben. Als ik bang ben ga ik heel hard zingen. Vooral als ik bang ben en alleen ben samen. Muziek luisteren doe ik regelmatig vooral met mama en als ik ga douchen dan zet ik altijd mijn playlist aan. 

We gaan weer ff terug naar mijn telefoon. Ik haat regels voor regels voor mijn telefoon. Ik weet dat ouders het goed bedoelen en het alleen maar doen voor je eigen bestwil. 

De regels voor mijn telefoon (bij mijn vader(mijn ouders zijn gescheiden) zijn dat ik elke dag behalve maandag, zaterdag en zondag ´s avonds op mijn telefoon mag.

Fleur, groep 7


Risk factory

Alle kinderean van groep 7 en 8 zijn naar de Risk Factory geweest. We werden opgehaald met de bus en toen we aankwamen in 4 groepen verdeeld. Elk groepje heeft 8 onderwerpen behandel/activiteiten gedaan:

1 Groepsdruk: De leerlingen beleven de negatieve aspecten van groepsdruk. Wat is groepsdruk? Hoe herken je groepsdruk? Wat zijn de gevolgen van pestgedrag?
2 Online weerbaarheid: Wat is de impact van het ontvangen en versturen van naaktfoto’s op jezelf en anderen is. Hoe ga je om met het rondgaan van naaktfoto’s?
3 Dode hoek: Wat ziet een chauffeur nu eigenlijk? Waar moet je bij een dode hoek op letten? Hoe reageer je op bepaalde verkeerssituaties
4 Vluchten bij brand: Hoe handel je bij een brand in je eigen omgeving? Wat doe je als de rookmelder afgaat? Heb je een vluchtplan?
5 Noodsituaties: Wat zijn noodsituaties (een ramp, een crisis en grote ongevallen)?Hoe handel je tijdens een noodsituatie op de juiste manier?
6 112 bellen: Wat is de 112-meldkamer? Wat gebeurt er als iemand het noodnummer belt? Wat is het belang van Burgernet?
7 Voor wat, hoort wat... : Hoe herken je de gevaren en gevolgen van criminele activiteiten?Hoe ga je om met, op het eerste oog wellicht onschuldige, verzoeken?
8 Waterveiligheid: Door klimaatverandering krijgen we steeds vaker te maken met extreem weer, waardoor het risico op wateroverlast en overstromingen toeneemt. Ook als je niet bij een rivier of beek woont, kun je te maken krijgen met wateroverlast door hevige stortbuien. Hoe kan je jezelf voorbereiden? Hoe kun je daarbij rekening houden met mensen in je omgeving?


Proost op het nieuwe jaar!! 


Verkiezingen

Groep 7-8 werkt al een hele tijd rondom het thema 'op weg naar de perfecte samenleving'. Een onderdeel daarvan zijn de verkiezingen. Woensdag 22 november was onze Politieke Dag. De hele dag stond in het teken van politiek. We hebben gepraat over linkse en rechtse partijen en over conservatief en progressief. We zijn gestart met het oprichten van onze eigen partijen. De partijen hebben standpunten bedacht, een naam gekozen en een logo ontworpen. 

De partijen gaan hun partijprogramma presenteren in de andere klassen en daarna volgt er een stemming. Wie o wie gaat de verkiezingen winnen..!!?? 

We zijn met de klas een kijkje gaan nemen bij het gemeentehuis. We mochten kijken in het stemlokaal en we mochten vragen stellen. We kwamen heel toevallig de burgemeester tegen, dus daar hebben we ook nog even mee gepraat.

 


Xpeditielab 

Groep 7-8 is in november 3 keer naar het Xpeditielab geweest. Daar kun je allerlei dingen kiezen die met wetenschap, techniek en technologie te maken hebben. 
Zoals VR, chemie (tandpasta maken), iets maken met hout, je eigen snoepjes vorm ontwerpen, solderen enz. 


Vrije keuze

Groep 7-8 mogen we bij binnenkomst soms kiezen wat we willen gaan doen. Een spelletje, tekenen, iets anders creatiefs of iets afmaken. Dit heeft juf Paulien gezien op de studiereis in Noorwegen. Daar hadden de kinderen meer tijd om te kiezen wat ze willen doen of leren en hierdoor heeft de juf meer tijd om bijvoorbeeld gesprekjes met de kinderen te voeren.

Dit alles mocht onder het genot van een kopje thee. Ook woensdag en donderdag mochten we tijdens de reken,- en taaltoets een kopje thee pakken. Tijdens het schoolontbijt zag de juf namelijk dat wij heel graag thee drinken en we hadden nog behoorlijk wat zakjes thee over!

 

De foto's hieronder zijn van de binnenkomst, samenwerken bij Mediamasters en samenwerken bij het knutselen voor het op het raam (rondom ons thema) 


Tutorlezen

We zijn gestart met tutorlezen. Elke leerling van groep 7-8 is gekoppeld aan één of twee leerlingen uit groep 3. Zij gaan twee keer in de week samen lezen. 


 

Wauw!! De eerste prijs gewonnen bij de Bongerdgames. 

Eigenlijk wilde er maar 4 kinderen komen. Gelukkig zijn er veel meer kinderen en ouders mee komen strijden. Dit heeft ons een mooie eerste plek opgeleverd! 

De spellen die we gespeeld hebben: touwtrekken tegen Agora, zaklopen tegen groep 4-5 en beker-flip tegen groep 1-2. 

 

De yel van onze groep: Citroen citroen citroen, groep 7-8 wordt kampioen! 


 

Gouden weken

De vakantie is weer voorbij, dus tijd om weer naar school te gaan. 

De eerste weken van het schooljaar staan in het teken van de Gouden weken. In deze weken leer je elkaar kennen als groep. Maar natuurlijk kennen wij elkaar al heel erg goed! We hebben veel samengewerkt. De juf maakte steeds andere groepjes. We hebben klassenregels bedacht en een van de regels is: We werken samen met iedereen. Ook bij onze gymles stonden samenwerkspellen op het programma: