Inloggen Social Schools

Groep 1-2

Welkom op onze groepspagina!

Thema: Sporten en bewegen is gezond 

Gisteren zijn we in groep 1-2 gestart met een nieuw thema: sporten en bewegen is gezond. Lennie, Sven, Vera en Marieke hadden zich als een sporter verkleed en de kinderen moesten raden welke sport het was. Daarna hebben de kinderen een ren-je-rot gedaan met allemaal vragen over sport.

In groep 1-2 gaan we in de themahoek een sportschool maken; de kinderen mogen van thuis materialen meenemen voor de hoek. Samen met de kinderen hebben we al bedacht wat we nodig hebben voor deze hoek: sportkleding, bidon, zweetbanden.

Het prentenboek de wedstrijd van schildpad en haas staat centraal bij dit thema. Bij dit boek gaan we in de klas ook een verteltafel maken.

Natuurlijk gaan we ook nog op bezoek bij een echte sportschool!

groetjes, groep 1-2.  


Thema Bloemenwinkel

Deze week is er in de klas een bloemenwinkel ontstaan. Er werd gespeeld in de zandtafel met bloemen en deze wilden de kinderen graag verkopen in ons winkeltje in de klas. Dus nu staat de zandtafel in de winkel! In de zandtafel kunnen de kinderen bloemen poten en deze later verkopen in onze bloemenwinkel. Ook kunnen kinderen bloemen bestellen en laten bezorgen. We gaan de komende periode werken rondom de lente, middels het prentenboek: Dat is mijn bloem!


Andre de Astronaut

We hebben een brief gekregen van Andre de Astronaut dat zijn raket kapot is en of we die willen maken! Dat wil groep 1-2 wel! Vandaag stond de raket dan ook al in de klas. Er is al heerlijk met de raket gespeeld. Er zijn ook al raketten van de blokken gemaakt en astronauten en raketten geknutseld. Zouden er nog meer brieven komen van André de Astronaut?


Thema Muziek

Heb je het al gehoord? Wij zijn gestart met het thema: wij maken muziek! We hebben geluisterd naar de vier jaargetijden van Vivalidi en hebben bedacht welke bewegingen bij welk muziekstuk/seizoen hoort.We gaan op zoek naar alles wat geluid maakt, we maken zelf muziek en we vormen samen een orkest. Als je goed luistert, hoor je héél veel!We gaan op zoek naar geluiden in de klas. We doen onze ogen dicht. Wat hoor je allemaal? We maken zelf ook geluid met keukenspullen. We oefenen met harder, zachter en ‘luider’ spelen.We maken muziek met muziekinstrumenten. De kinderen mogen van thuis muziekinstrumenten meenemen. We bekijken ze in de klas. Het is erg leuk als er ook instrumenten uit ‘andere landen’ meegebracht worden.Samen vormen we een muziekoptocht. We lezen uit het boek ‘Fatima’s vrolijke muziekoptocht’, geschreven door Selma Noort. Om de optocht helemaal echt te maken, knutselen we hoedjes en maken we muziekinstrumenten.


Thema uitvinden 

De komende weken werken we in groep 1-2 aan het anker ‘Uitvinden’ van Schatkist. Pompom heeft namelijk bedacht dat hij uitvinder wil worden. Daarmee hoopt hij net zo handig en slim te worden als zijn grote buurjongen Tim. Pompom droomt van een uitvinding waarmee hij kan vliegen. Iets wat sneller vliegt dan Zoem en verder dan oma’s tuin: zijn eigen turbovliegtuig! Hij hoopt dat de kinderen hem daarbij willen helpen. Samen met Pompom maken de kinderen een ontwerp voor het turbovliegtuig.Wat doen we in de groep?

  • We leren hoe we materialen aan elkaar vast kunnen maken, door bijvoorbeeld te verbinden met touw, tape en door te knopen.
  • We vinden uit hoe je een stevige hut kunt bouwen door materialen te verbinden.
  • We ontdekken dat je een zware kist, zoals de schatkist, kunt verplaatsen door te duwen, trekken, slepen, heffen en hijsen.
  • We ontdekken dat als je ergens omheen of overheen wilt kijken, je dit ook met een spiegel kunt doen. Dat is spannend! Ook bedenken we hoe we over een schutting kunnen komen door kosteloos materiaal te gebruiken.
  • We maken papieren vliegtuigen en onderzoeken welk vliegtuig het verste vliegt. We meten dit en bedenken waarom het ene vliegtuig verder komt dan het andere vliegtuig.

wat kun je thuis doen? Samen pratenGa in huis op zoek naar een voorwerp of apparaat dat uw kind niet kent. Laat uw kind fantaseren over deze uitvinding. Waarvoor is het gemaakt? Wat kun je ermee doen? Hoe zou deze uitvinding heten? Vertel tot slot wat het is en laat zien hoe u het gebruikt. Vinden jullie het een slimme uitvinding? Geef uw kind de ruimte om te praten. 

Professor juf Lennie en professor juf Marieke hebben dit thema geopend door proefjes te doen. Wat was er te zien in de opening:.regenboog van skittles.met warm water blies een ballon zichzelf op.een vulkaanuitbarsting met bakpoeder en azijn.een theelichtje die vanzelf uitging

Wij hebben zin in dit nieuwe thema!


In groep 1-2 is het schooljaar ook weer gestart! Wat hebben we een fijne en gezellige klas. De eerste weken van het schooljaar noemen we de Gouden Weken. We hebben al veel groepsvormende activiteiten gedaan. Daarnaast gaan we beginnen met een nieuw thema: De bakker. In de zandtafel kunnen we taarten en cakes bakken, met de klei worden al lekkere koekjes en taartjes gemaakt. Ook komt er in de klas een bakkerij-hoek. Natuurlijk gaan we ook met de klas naar de bakkerij.